اخبار

معرفی «سیمرغ: سی مصاحبه با ایرانشناسان ایتالیایی» به جایزه جهانی کتاب سال ایران

معرفی «سیمرغ: سی مصاحبه با ایرانشناسان ایتالیایی» به جایزه جهانی کتاب سال ایران

کتاب «سیمرغ: سی مصاحبه با ایرانشناسان ایتالیایی» برای شرکت در بیست وهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به دبیرخانه این جایزه، معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، جلد نخست کتاب «سیمرغ: سی مصاحبه با ایرانشناسان ایتالیایی» (Simorgh. Trenta interviste con iranisti Italiani) را با مشارکت مؤسسه بین المللی مطالعات مدیترانه و شرق ایتالیا (ایزمئو) منتشر کرد.
محتوای این کتاب، ده مصاحبه نخست «طرح تاریخ شفاهی ایرانشناسان ایتالیایی» رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا را در بر می گیرد که علاوه بر خروجی صوتی ـ تصویری مطابق استاندارهای تاریخ شفاهی مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، در مجلدی با پیش گفتار اکبر قولی، رایزن فرهنگی سابق ایران در ایتالیا، پروفسور آدریانو روسی (Adriano Rossi) مدیر (ISMEO) و ابولحسن حاتمی، مجری این طرح در قالب 275 صفحه در سال 2020 میلادی در شمارگان 1000 نسخه به چاپ رسیده و روانه بازار نشر ایتالیایی زبان شده است.
در جلد نخست این مجموعه، مصاحبه با پروفسور سیمونه کریستوفورتی (Simone Cristoforetti)؛ استفانو پلو (Stefano pellò)؛ ریکاردو زیپولی (Riccardo Zipoli)؛ دانیِلا مِنِگینی (Daniela Meneghini)؛ آنا ونزان (Anna Vanzan)؛ پیئرفرانچسکو کالیاری (Pierfrancesco Callieri)؛ کارلو جووانی چرتی (Carlo Giovanni Cereti)؛ آدریانو والریو روسی (Adriano Valiero Rossi)؛ کارلو ساکونه (Carlo Saccone)؛ و مرحومه فلیچتا فرارو (Felicetta Ferraro)؛ ده تن از برجسته ترین ایرانشناسان ایتالیا، به چاپ رسیده است.
این مصاحبه ها در قالب «طرح تاریخ شفاهی ایرانشناسان ایتالیایی»، بر مبنای تحقیقات و پرسشنامه های تهیه شده در رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، توسط ابولحسن حاتمی اجراء شده که پیاده سازی متن ایتالیایی مصاحبه ها و برگردان فارسی آن را نیز برعهده داشته و در نهایت، با مشارکت مؤسسه بین المللی مطالعات مدیترانه و شرق ایتالیا (ISMEO) به چاپ رسیده است.

با توجه به اینکه بسیاری از ایرانشناسان ایتالیایی به سن کهولت رسیده و برخی نیز در شرف بازنشستگی هستند؛ این طرح در وهله نخست، برای بهره برداری از تجارب ایشان انجام یافته و نظر به نبود منابع کافی و نیاز کارشناسان و پژوهشگران این حوزه، دستاوردهای این فعالیت برای متخصصین و علاقه مندان، مورد توجه و بهره برداری قرار خواهد گرفت.
هدف از اجرای این طرح، علاوه بر ادای احترام به مساعی ایران پژوهان معاصر، معرفی شماتیک، خود روایت گر، خود انتقادگرانه و روش شناسانه ساختار تحقیقات ایشان و ترسیم جغرافیای ایران پژوهی، ساختار و دیپلماسی فرهنگی ناظر بر آن، در کشور ایتالیا است که با انجام مجموعه مصاحبه های موضوع محور با سرفصل های مشخص ساختارمند شده و تنها در خصوص شاخص ترین مصاحبه شوندگان، موضوع، شخصیت محور بوده است.
در این مصاحبه ها، با طراحی سؤالات واحد، ساده و غیر ترکیبی و بهره گیری از شیوه های رایج تداعی در مصاحبه های تاریخ شفاهی، نظیر فراهم سازی عکس، سند، کتاب و … در بخش پژوهش و نمایش به مصاحبه شونده در حین مصاحبه، جریان بحث آزاد به سرفصل های هدف سوق داده شده است.
احصاء وجوه ناگفته، تبیین کلیدواژه ها، توضیحات تکمیلی تسهیل کننده فهم یک متن یا نظریه، در مجمعوعه آثار از پیش موجود ایرانشناسان، جهت افزایش بهره وری پژوهشی محققین ایرانی در مراجعه به این آثار، از اهداف این مصاحبه ها بوده که در قالب طراحی پرسشنامه هایی تحقق یافته که فهرستی موضوعی از حوزه های تحقیق هریک از ایرانشناسان، مسایل و پرسش های شان در آن حوزه و کتاب شناسی آثارشان را فراهم می سازد تا به مثابه فهرست انتخاب همکاری های دانشگاهی و تحقیقاتی، چشم اندازهای موضوعی تحقیقات فردی و مشترک یا تجمیع کتاب شناسی در حوزه های مختلف به پیشبرد فعالیت آموزشی و پژوهشی محققین ایرانی یاری رساند.
هدف نهایی از مجموعه مصاحبه ها در همپوشانی با یکدیگر، ترسیم ساختار تاریخی مطالعات ایران شناسی در کشور ایتالیا، جهت طراحی راهکارهای دیپلماتیک فرهنگی و ساختار همکاری های بین المللی و منطقه ای آتی در این حوزه با توانِ جهت بخشی راهبردی به آن نظیر شبکه سازی های ملی و منطقه ای بوده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *