اخبار کتاب

تجدید چاپ کتاب «ازسعدی تا آراگون» در فرانسه

تجدید چاپ کتاب «ازسعدی تا آراگون» در فرانسه

چاپ اول کتاب « ازسعدی تا آراگون»  نوشته مرحوم جواد حدیدی در سال 1378 در 582 صفحه در قطع وزیری در موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین المللی الهدی به چاپ رسید.

درسال 1396براساس درخواست ناشر فرانسوی چاپ این کتاب برای یکبار چاپ به انتشارات لقمتان داده شد و پس از حروفچینی و ویراستاری مجدد کتاب توسط این انتشارات با ظاهری جدید دراختیار علاقندان به فرهنگ و ادبیات قرار گرفت.

از سعدی تا آراگون به تاثیر ادبیات فارسی بر ادبیات فرانسه می پردازد.مولف در بخش نخست کتاب از نویسندگان قرون هفدهم و هجدهم که وجوه اشتراک بسیاری دارند سخن گفته است. در این دوره که از تاریخ ترجمه گلستان سعدی به زبان فرانسوی شروع می شود و تا سال 1789 ادامه دارد، دو نوع ادبی مهم و رایج در ادبیات فرانسه بررسی شده است: نمایشنامه های کمدی و تراژدی در قرن هفدهم و رمانهای فلسفی و انتقادی در قرن هجدهم. به اعتقاد مولف، نویسندگان فرانسوی در این دوره از داستانهای هندو ایرانی بهره مند شدند و نه از دیوان های شعر. بخش دوم کتاب دوره های پس از انقلاب فرانسه را دربر می گیرد و تا سال 1982، تاریخ مرگ لویی آراگون، یکی از شیفتگان بزرگ ادبیات فارسی، ادامه می یابد. مولف در این بخش نشان می دهد که در این دو قرن، برخلاف قرون هفدهم و هجدهم، شعر فارسی سرچشمه الهام بسیاری از شاعران فرانسوی بوده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *